محققان به این نتیجه رسیده اند که COVID-19 یک بیماری عروقی است، نه یک بیماری تنفسی

16مه 2021- COVID-19  ، بر خلاف آنچه در ابتدا محققان تصور می کردند یک بیماری عروقی است و نه یک بیماری تنفسی. یک مطالعه ی پیشگامانه اطلاعات بیشتری راجع به چگونگی حملهCOVID-19  به سیستم عروقی رونمایی کرده است.

مطالعات قبلی پروتئین های متمایز اسپایک ویروس را که با گیرنده هایی بر روی سلول های سالم قفل می شوند، شناسایی کرده اند، تحقیق اخیر نیز نشان داده است که آنها هنوز هم نقش اصلی را در بیماری بازی می کنند.محققان می گویند یافته های آنها می تواند زمینه را برای درمان های جدید فراهم کند.

یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، دکترUri Manor ، گفت: بسیاری از مردم فکر می کنند که COVID-19یک بیماری تنفسی است، اما در واقع یک بیماری عروقی است و به همین دلیل می تواند دلیل سکته مغزی در بعضی از افراد و دلیل مشکلات در برخی ارگانهای بدن در سایر افراد باشد. وجه مشترک بین آنها این است که همه آنها دارای زیربنای عروقی هستند.

برای این مطالعه تیم تحقیق از سودوویروس که دارای پروتئین های اسپایک است اما هیچ ویروس واقعی در آن نیست، استفاده کردند.

هنگامی که سودوویروس در مجاورت سلولهای ریه و سلولهای عروقی قرار داده شد، پروتئین اسپایک باعث آسیب به سلولهای ریه ها و شریان ها شد. این یافته ها همچنین می تواند توضیح دهد که چرا لخته شدن خون درCOVID-19 معمولا شایع است.

پروفسور مانور گفت: این توضیح می دهد که چرا برخی از افراد سکته می کنند، و چرا برخی از افراد در سایر قسمت های بدنشان دچار مشکل می شوند.

وی افزود: اگر توانایی تکثیر ویروس را از بین ببرید، یعنی یک سودوویروس تولید کنید، صرفاً به دلیل توانایی اتصال سودوویروس به گیرنده ی ACE2، یا همان گیرنده ی پروتئین اسپایک، که به لطفCOVID  معروف شده است، همچنان بر سلولهای عروقی تأثیر مخرب خواهد داشت.

مطالعات بیشتر با پروتئینهای جهش یافته ی اسپایک، همچنین بینش جدیدی را در مورد قابلیت انتقال و شدت بروز بیماری ناشی از ویروسهای جهش یافتهSARS CoV-2 ، فراهم می کند.

این تحقیق در مجله Circulation Research منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/may/researchers-conclude-covid-19-is-a-vascular-disease-not-respiratory.html